søndag 19. oktober 2014

Refleksjoner rundt individuell oppgave


Denne søndagen tenkte jeg å dedikere til refleksjoner over den individuelle oppgaven. Til tross for en skoleuke på godt over 70 timer har jeg som en vanlig student på NHH naturlig nok ikke bedre ting å bruke tiden på!

Som nevnt i tidligere innlegg på denne bloggen, har min hovedinteresse i dette faget vært i heuristikker. Dermed blir spørsmålet er her hvorvidt jeg ønsker å ta med meg erfaringer fra gruppeinnleveringen og skrive den neste oppgaven om hvordan sjanser og sannsynligheter blir bedømmes i hverdagen, eller om hva som kjennetegnes som kjennetegner en kvalitetsmessig god beslutning ut ifra "the rational expectations principle".

Begge oppgavene har interessante momenter som baserer seg på kjernen i faget, nettopp det at menneskers beslutninger ikke er rasjonelle, og at det er mange momenter som har innvirkninger for hvordan beslutninger tas. Den første oppgaven nevnt over basert i hovedsak på såkalt "klassisk beslutningsteori" eller system 2-tenkning, mens den andre oppgaven er mer sentrert rundt system 1-tenkning og bruker av heuristikker.

De tidligere innleggene på denne bloggen er gjennomsyret av min interesse for heuristikker, men for min egen del ser jeg at det absolutt kunne vært interessant å gå i dybden på noe jeg kan mindre om, for å få maksimalt utbytte av faget.

Hvis valget faller på bruken av såkalt "rational expectations principle", har jeg allerede tenkt på flere gode eksempler som kunne vært relevant i oppgaven. Det første eksempelet jeg tenkte på var "Ford Pinto-saken", hvor en bilmodell fra Ford hadde en konstruktsjonsfeil som utgjorde en stor risiko for brann. Ledelsen valgte derimot ikke å trekke modellen fra markedet ettersom de hadde regnet seg fram til at det var større sannsynlighet for at det ville koste mer å trekke bilen, enn det de ville måtte betale i søksmål fra skadelidende.

Den andre saken var den såkalte "ExxonValdez-saken", blant de største oljesølsakene i moderne tid. Hvor utfallet ble svært dramatisk ettersom skipet befant seg svært langt unna mulige redningsmannskap.

Vi får se om jeg blir noe klokere over natten, kanskje det ikke hadde vært så dumt å få et ekstra læringsutbytte?


1 kommentar:

  1. Betydningen av å "sove på" en vanskelig beslutning må ikke undervurderes.

    SvarSlett