torsdag 9. oktober 2014

Refleksjoner over gruppeoppgave




I løpet av de siste ukene har mye av tiden gått til å skrive en gruppeoppgave i faget STR450 Subjektiv Risiko. Oppgaven går ut på å velge et relevant case fra virkeligheten hvor en dårlig beslutning fikk alvorlige konsekvenser. Fra denne beskrivelsen har hadde vi et hav av valgmuligheter, vi var inne på mange ulike caser. Blant disse Exxon Valdez-forliset, Ford Pinto-caset, Idar Vollvik-konkursen, men etter noe om og men endte vi til slutt på Ambulansesaken.
Vi tenkte  at det kunne være en idé å skrive oppgaven i et APA 6-format, slik at gruppeoppgaven kunne være en trening frem mot den individuelle oppgaven.

Kort forklart var "Ali Farah-Saken" (Ambulansesaken) en hendelse som gikk ut på at en somalisk mann ble slått ned i Sofienbergparken, da ambulansepersonell ankom åstedet ble det besluttet å ikke gi nødvendig hjelp til den skadede på grunn av aggressiv og utagerende oppførsel.

Vi startet med stor iver å brainstorme hvilke teorier som som skulle inn vi ønsket å ha inn i oppgaven. Kunne to-prosess teori forklare hvordan man kunne ta bedre beslutninger ved å tenke kalkurende? Eller kunne det ha seg slik at det var tilfeller av attribusjon som kunne analyseres? Etter lang diskusjon endte vi til slutt opp med å skrive om ulike typer heuristikker innen system 1-tenkning, og hvordan skjevheter kan lede til såkalte "psykologiske fallgruver" (psychological traps). Dermed kunne vi analysere hvordan bevisstgjøring av disse fallgruvene kan lede til bedre beslutninger.

Noe av det som er utfordrende med oppgaven er å ta utgangspunktet for hva som er en god beslutning, uten å ty til etterpåklokskap. Dette gjorde at vi ble tvunget til å sette oss dypt inn i situasjonen for å finne ut av hvilken informasjon som var tilgjengelig ved beslutningstidspunktet og gjøre oss tanker om hvilke heuristikker som kunne ha spilt en rolle hos ambulansearbeiderne.

Oppgavens format og omfang har gjort at vi har blitt nødt til både å sette oss dypt inn i oppgaven, gjort dypdykk i relevante artikler, samtidig som vi kontinuerlig har reflektert over ulike aspekter ved faget. Prosessen har vært svært lærerik, siden oppgaven går over en såpass lang periode, gjør den at man kan ha en økende læringskurve underveis i faget.


Bilde hentet fra dagbladet, 2007





1 kommentar: