Emosjoner og
beslutninger
Tirsdag 16. fikk vi gleden av å få besøk av professor Marcel
Zeelenberg fra Tillburg i Nederland, og i over 20 år har han forsket på hvordan
anger påvirker beslutninger.
Dette innlegget vil ta for seg noen av elementene Marcel
gikk igjennom, og forhåpentligvis skal bidra til at dere som lesere får et innsyn
til hvordan emosjoner påvirker beslutningstagning
![]() |
Marcel Zeelengberg, professor ved universitet i Tillburg |
Emosjoner,
beslutningstagning og tanken om «Economic Man»
Fra klassisk økonomisk tangegang (eller beslutningsteori)
klassisfiserer man en god beslutning utifra at man blant annet har tenker kun
på seg selv, ingen kognitive begresninger, full informasjon, maksismerer egen
nytte og har uendelig betengningstid.
Dette impliserer at emosjoner ikke har plass i
beslutningsteorien!
Watson (1929) og Skinner (1948) anså emosjoner som en uting,
en kilde til kaos og til og med en trussel for vårt eget blodtrykk. Sannheten
er at vi lenge har visst at emosjoner påvirker beslutningstagning og Montesqieu
har blant annet uttalt at «A man of intelligence feels what others can only
know».
Anger
Fra angerteoriene har vi at mennesker sammenligner utfallet
med et annet tenkt utfall som vi hadde oppnådd ved å velge et annet alternativ.
Dermed opplever vi anger som konsekvens av at et annet utfall ville gitt høyere
valens (Bell, 1982; Loomes & Sugden, 1982; Sage & White, 1983). Marcel
brukte analogien om at vi er tidsreisende. Vi skrur klokken tilbake og ser for oss hva vi hadde oppnådd.
Et eksempel på anger i et hverdagslig eksperiment er hvordan
man testpersoner reagerte på en beslutningssituasjon med 2 utfall som hadde
indentisk sjanse til å vinne enten 0, 100 eller 200 dollar. Forsøket viste at
det var stor forskjell på de som vant 100 dollar der motparten tapte og der man
vant 100 dollar der alternativ A ville gitt 200 dollar.
Tidligere studier har vært basert på personer som er WEIRD
(Western, Educated, Industralized, Rich and Democratic), men er disse modellene
eksternt valide? Med andre ord, kan vi bruke anger fra «vestlige» land til å si
noe om anger i resten av verden?
Resultatene tyder på at det finnes universelle komponenter
av emosjoner som utgjør anger, skuffelse og skyldfølelse. I tilegg ser vi at
det er få ulikheter i intensiteten av anger, men at det kan finnes kulturelle
ulikheter til hva slags implikasjoner anger kan få.
Grådighet
Grådighet har fra et økonomisk standpunkt bidratt til
økonomisk vekst, vellstand, innovasjon og høyere levestandard. Samtidig er
dette ikke et ensrettet syn, for det er liten tvil om at også grådighet kan ha
bidratt til råtne boligprodukter som kan sees i lys av finanskrisen, høy privat
gjeld og umoralsk oppførsel.
Et forskningsprosjekt ble gjennomført for å få en forståelse
av hva grådighet er, og ble delt opp i to dimensjoner:
1) Et ønske om å alltid ville ha mer
2) Aldri å ha nok.
1) Et ønske om å alltid ville ha mer
2) Aldri å ha nok.
1

Det kan konkluderes med at emosjoner har en innvirkning på
beslutninger, og at man stadig utvikler bedre modeller som kan predikere hvordan
ulike kontekster gir utslag i emosjoner.
NB: Samtlige figurer er hentet fra Zeelenbergs foredrag
Interessant å lese :)
SvarSlett